пятница, 14 декабря 2018 г.

Як компостувати органіку, якщо живеш в міській квартирі?

компост з органічних відходів
Мій перший компост
Я виношувала бажання зробити компостну яму три роки, хоча живу в міській квартирі, і воно у мене збулося! Викопати хоч невеличку ямку для компосту у дворі багатоквартирного будинку мій чоловік не погодився і мене відмовив, бо його можуть перетворити на смітник. Але я вже півтора роки компостую органіку. Як - розповім далі. Але навіщо це потрібно?


По-перше, на загальному сміттєзвалищі для цих відходів практично відсутні умови для розкладання, тобто, наші недоїдки не зникають на звалищі, як десь в лісочку, і разом з іншим сміттям органіка стає джерелом токсичних сполук та звалищних газів.

По-друге, компост, одержаний з рештків-шкірок-огризків, це цінний ресурс, який є чудовим добривом для рослин на клумбі або грядці.

А ще, як тільки ви почнете компостувати органіку, об'єм сміття у відрі у вас суттєво зменшиться, а виносити сміття ви будете набагато рідше.

Саморобне компостне відро – почати без особливих затрат
Надихнули мене на такі екоподвиги...

... статті з однієї розсилки. Так я дізналася, що можна прямо на кухні розмістити компостер і використовувати його "продукцію" для вирощування рослин на підвіконні. Таке компостне відро в нашому місті не продається і досі, але виявилося, що його саморобний варіант зробити нескладно. Чоловік погодився на такий експеримент з однією умовою: щоб не було неприємного запаху.
Як зробити самому компостне відро?
Саморобне компостне відро
Якщо ви також сміливі, ділюся з вами досвідом такого компостування.

Вам знадобляться:

1) відро з кришкою,
2) 5-6 пластикових пляшок,
3) розчин ЕМ-препарату (ефективні мікроорганізми, які прискорюють процес ферментації і запобігають появі зловонного запаху),
4) якась порожня ємність з розпилювачем,
5) декілька досить міцних пакетів, підійдуть середнього розміру з супермаркету,

6) щось гостре для проколювання отворів в пакеті,

7) якась ємність для тимчасового зберігання відходів, у мене бідончик.

Кришка до відра має досить міцно прилягати, в ідеалі бути практично герметичною. З непотрібних пластикових пляшок, бажано невеликого діаметру, треба вирізати трубки висотою сантиметрів 10. Підійдуть півлітрові пляшки, з яких зрізають верх і низ. Ці трубки стануть підставкою і дренажем, через який на дно відра буде зливатися рідина. Виставляємо 5-6 таких трубок-підставок на дно відра і укладаємо в відро пакет.


Да, в цьому методі важко обійтися без пакета, але якщо взяти досить міцний пакет (звичайний для сміття може розірватися від ваги мокрої органіки), то можна буде використовувати його декілька разів. На дні пакету проколюємо отвори так, щоб по ним рідина могла збігати через трубки-підставки.

Розчин ЕМ-препаратів готується приблизно 10 мл на 1 л води. Мені півлітрової пляшки
Емочки вистачило більше, ніж на півроку. Я ним користувалася навіть після закінчення
терміну зберігання, правда, стала робити більш концентрований розчин. Таким
розчином будемо щедро оприскувати органіку за допомогою спрею. Дехто користується
бокаші, але в мене нема такого досвіду. Крім того, для ферментації потрібно
зволожувати органіку. Я не досліджувала, як це поєднується з пересипанням бокаші.

Отже, в таке відро можна поміщати:
  • рештки рослинної їжі,
  • яєчну шкаралупу,
  • паперові серветки,
  • маленькі папірці, наприклад, відмиті зі скляних банок етикетки тощо.
Не варто класти туди жирні недоїдки, кістки, тваринні та рибні відходи. Якщо робити
все правильно, то неприємного запаху не буде, і таке відро можна тримати навіть
на кухні.


Як це працює: поміщаємо партію органіки у відро, добре оприскуємо її розчином ЕМ-препарату та щільно закриваємо кришко. Не відкриваємо її дуже часто. Якщо відходів мало, не варто зайвий раз відкривати відро, в такому разі можно їх тимчасово помістити в якусь коробочку або бідончик. Коли цей бідончик вже повний і виникає необхідність закласти нову партію органіки, спочатку виймаємо пакет з органікою (обережно, з нього може капати!) і виливаємо з відра рідину. Не можна допускати, щоб низ пакета плавав у рідині, бо тоді підуть неконтрольовані процеси гниття, і запах вмісту відра стане гидким.


Цей ЕМ-"компот" також містить корисні мікроорганізми, і його можна розбавити водою
в декілька разів та пополивати нею домашні рослини. Або вилити в стік, щоб запобігти
його засміченню.

Коли пакет наповниться рештками їжі, його треба щільно зав'язати, притиснути чимось
важким та залишити дозрівати. Я це роблю на балконі. Коли жарко, це відбувається
тижні за два. Коли прохолодно, то довше. В результаті рештки стають досить
однорідною коричневою масою, яку треба для використання змішати з землею. Або їх
можна перемішати з грунтом на клумбі чи грядці.
Компостовані рештки їжи, закопані на клумбі
Компост, закопаний у клумбу біля будинку

Які тут можуть виникнути проблеми? З пакета може підтікати рідина або можуть з'явитися якісь комахи. Продумайте, як в ваших умовах цьому можна запобігти.


Цей метод непогано працював у мене декілька місяців, з березня до липня. Збій відбувся, коли ми на декілька днів поїхали на відпочинок, а я не злила з відра завчасно рідину. До того ж, у відрі була досить жирні рештки прокислої кабачкової ікри, а погода була спекотна. Повернувшись додому, ми одразу відчули за запахом, що щось пішло не так. Вдячна своєму чоловікові, що він допоміг мені навести порядок з цим ведром. На наступний же день я замовила через інтернет спеціальне ЕМ-відро.

ЕМ-відро: воно того варте!
Від моєї конструкції ЕМ-відро відрізняється трохи більшим об'ємом і тим, що на його дні є краник для зливання рідини, воно має подвійне дно з отворами та герметичну кришку. Все інше треба робити так само. Досі з цим відром у мене не виникало проблем, але я вже й не робила тих помилок, що призвели до появи гидотного запаху.
ЭМ-ведро
ЕМ-відро під мийкою
Це відро стоїть у мене під мийкою. А поруч з мийкою, як і раніше, знаходиться
бідончик для тимчасового зберігання органіки.


У когось з екоблогерів я прочитала, що можна користуватися цим відром без пакета.
Я спробувала це зробити один раз. Але для цього потрібні 2 умови:
- мати, куди помістити не до кінця компостовані відходи,
- хтось має допомогти донести приблизно 15-тикілограмове відро до міста утилізації
ферментованої органіки.

Хтось навіть заводить 2 відра, щоб одне наповнювати, а друге залишати для
ферментації.

Але цього літа мої обставини трохи змінилися – я розбила декілька грядок у знайомої
літньої жінки, яка живе в приватному секторі недалеко від мене. Так у мене з'явилося
місце, куди утилізовувати органіку з користю для природи та мене.
Грядки Розума – зручне компостування плюс урожай 2 в 1
Звичайно, можна було б не напружуватися і просто зробити компостну кучу. За рік-два
органіка сама перетвориться на компост. Але навіщо чекати, а потім ще й робити зайву
важку роботу, розкидаючи компост на грядки?


Хтось має свої теплі грядки, і одразу викидає на них органіку протягом усього року. Є
ще один варіант. На Ютубі я натрапила на інформацію про грядки Розума. Не буду
описувати їх принцип дії детально, можна взнати про них більше за посиланням.
Скажу тільки, що всередині таких грядок є органічна доріжка, куди поміщають органіку
та час від часу поливають її розчином ефективних мікроорганізмів.
Грядка Розуму для полуниці
Грядка Розуму


Оже, маючи свій городик, для утилізації органіки можна обійтися без компостного відра. В теплу пору року набагато зручніше виносити невеличкі порції органіки безпосередньо на город. І навіть можна заохотити інших почати компостувати – запропонуйте віддавати органіку вам, адже це буде добра справа, яка особливо нічого не варта для того, хто її робить.


Але зараз, коли моя грядка вкрилася снігом, і в мене нема особливого бажання йти з бідончиком на город, ЕМ-відро знов стає зручним помічником. До початку наступного городного сезону я назбираю таким чином декілька пакетиків цінного добрива для майбутнього врожаю.


Можливо, мій спосіб утилізації органіки знов якимось чином трансформується, але я завжди буду шукати варіанти, щоб уникнути викидання біорозкладних решток на смітник. І пам'ятайте: хто хоче, шукає можливості, а хто не хоче – відмовки.




1 комментарий:

  1. Спасибо за статью, было очень интересно почитать. Я пока органику измельчаю в блендере и выливаю в унитаз. Кроме твердых шкурок арбуза.

    ОтветитьУдалить